Farmář, který se nezalekl nových časů

08.11.2011

Mléčné produkty bez konzervačních látek, umělých barviv, sladidel, zvýrazňovačů chutí nebo zahušťovadel? To není jen výsada biopotravin. Stejného názoru je i František Němec z Netína na Žďársku, jehož hospodaření je založeno na co nejlepší ekonomice a ekologii provozu. I proto v říjnu obsadil druhé místo v letošní soutěži Živnostník roku v kraji Vysočina. Jeho výrobky nemají sice nálepku bio, ale jako odpovědný podnikatel se snaží hospodařit jako dříve, bez zbytečného používání umělých hnojiv a pesticidů. Když jeho rodiče v roce 1990 dostali v restituci zpět dvacet hektarů půdy s dvanácti kravami, nerozhodovali se dlouho. Oba měli zkušenosti, na kterých mohli stavět. Otec, také František, pracoval dřívě v zemědělském družstvu jako zootechnik, matka jako ošetřovatelka skotu.

Podniká celá rodina

Toto rozhodnutí podpořili také obě dcery a syn. František Němec mladší se do rodinného podnikání zapojil hned po dokončení zemědělského učiliště. Nyní už na statku pracuje patnáct lidí: chovají sedmdesát dojnic, hospodaří na sto padesáti hektarech půdy a provozují malou mlékárnu. Němcovi si brzy uvědomili, že pokud se farmaření chtějí věnovat na úrovni současné doby, bude nutné rozměry podnikání zvětšit.Nanový kravín si v roce 1992 půjčili dva a půl milionu korun, které měli splatit během několika let. Dobytek nakupovali postupně. "Dnes to vypadá jako šílenost, měsíčně jsme spláceli desítky tisíc a ještěnámmuselo zbýt na obživu a malý rozvoj. Bylo to těžké," vzpomíná hospodář. Prodej mléka spolu s pěstováním pšenice a ječmene na krmení byl základ, na němž statek stavěl v počátcích. Ceny mléka se však každou chvíli měnily a bez dotací by podnik nepřežil. Novýmimpulsem v podnikání rodiny se stal vstup do Evropské unie. František Němec mladší začal objíždět farmy od Rakouska až po Francii a snažil se vypozorovat nové přístupy v oboru. Poté absolvoval i manažerský kurz: "Uvědomil jsem si, že pokud chci mít úspěšnou firmu, tak musím dělat něco jinak. Zabýval jsem se tím, zda zaměřit naši činnost i na jiné obory podnikání, nebo zůstat u půdy. Vyhrálo zemědělství, na které navazuje potravinářství. Řekl jsem si, že když se vhodně zkombinují, získám konkurenční výhodu."

Mléko jako základ

V roce 2007 přibyla tedy malá provozovna i chladírenská auta a František Němec začal prodávat mléčné výrobky pod vlastní značkou. Patří mezi ně jogurt, probiotické jogurtové nápoje, tvaroh, mléko, sýr i čerstvá syrovátka. Jde přitom o přírodní produkty s přirozenou chutí a vůní. "Nejsme ekofarma, ale do našich výrobků chemii nepřidáváme. Mléko neodstřeďujeme, protože dobrý mléčný výrobek bez tuku neuděláte. Marmeláda, kterou používáme, je čerstvá, bez konzervačních látek, i když kvůli tomu mají naše výrobky kratší trvanlivost. Vše vyváží charakteristická přírodní chuť," zní jeho vysvětlení. O kvalitu mléka dbá hospodář maximálně. Ví, co je důležité – dobře uskladnit krmivo a ustájit krávy, dodržovat čistotu při dojení a nadojené mléko správně zchladit. Kromě mléčných produktů nabízí k prodeji také domácí zeleninu, králičí maso i klobásu a chce přidat další vlastní masné produkty.

Dovoz až domů

Před dvěma lety začal prodávat i přes internet a vybrané zboží doveze zákazníkům až domů. Nutno poznamenat, že šlo o vůbec první českou prodejnu tohoto druhu.Mimoto otevřel tři obchody v Praze, jezdí na farmářské trhy a zboží dodává také do obchodů Globus. Zpracuje a sám prodá víc než osmdesát procent vlastní produkce! Žhavou novinkou se v krátké době mají stát dvě pojízdné prodejny, které budou zásobovat Olomouc, Hradec Králové, Pardubice, Pelhřimov, Jihlavu a Humpolec. Pokud bude zájem, rozvoz rozšíří. Budoucí zákazníky si šikovný podnikatel vychovává do jisté míry sám. Už pět let pořádá soutěž Bílé moře Vysočiny, v níž žáci prvního stupně základních škol vymýšlejí a vyrábějí reklamní plakáty na mléko. Třída, která nakreslí ten nejlepší, stráví den na farmě v Netíně.

A protože dlouhodobě usiluje o to, aby lidé jezdili přímo k producentům potravin, založil i internetovou stránku "Najdi si svého farmáře". Zde získá návštěvník stránky informaci, kde se nachází nejbližší zemědělský statek. Když zpětně hodnotí dosažené výsledky, myslí především na spolupracovníky: "Táta farmu rozjel a zvelebil, já na něj navázal zpracováním mléka. Dnes užmám v kolektivu kromě jiných zaměstnanců také manželku, švagra i sestry. Za úspěchem stojí práce všech."

 

Originální článek byl otištěn v novinách Deník, dne 7.11.2011.

PDF verze ke stažení

Obsah košíku
přejít do košíku

DOPRAVA ZDARMA

PŘI OBJEDNÁVCE

NAD 1250 Kč .